Hidup penuh kasih sayang.....insyaAllah.

Pages

Saturday, July 30, 2011

Ramadhan 2011




Esok tarikh untuk tengok anak bulan. Insyaallah lusa puasa - 1 Ogos 2011. Tadi Saba bagitau ada orang tempah lagi 50 biji tat nenas, stakat ni dah 400 biji. Hmm.... nampak gayanya sungguh2an pulak buat kuih tahun ni. Mujur jait baju x banyak. Dalam keadaan yang tak berapa stabil sekarang, rasanya buat kuih relak sket. Kalu menjait banyak mungkin rasa stress sket.

Dah...kna buat strategi kuih pulak lah jawabnya. Mula2 kena buat tat dulu. Rasanya malam2 kalu ok, rasa sihat, nak buat kuih, stat sikit2. Siang, pagi2 boleh menjait, badan masih segar lagi. Tengahari stop sekejap, amik anak sekolah. Oohh....... dapat pulak assignment amik n antar anak jiran lama pegi sekolah. Dah orang mintak tolong, ksian pulak. Kalu x tolong, balik sekolah jalan kaki. Nuh jauh nu...sekolah kat Panji Alam, duk kat Mngabang Tengah. Mane lah larat bulan puasa nak jalan kaki. Xpelah ari ni kita tolong orang, bila2 kita nak mintak tolong orang pulak. Kalu orang x mintak tolong, kita pun bukan jenis yang rajin sangat. So, dah orang mintak tolong boleh lah buat pahala sket. Dapat jugak duit minyak....hehehe....

X taulah larat tak nak buat belaka. Semoga Allah bagi keafiatan sepanjang bulan Ramadhan ni. Oh ya ingat nak tambah amalan.....umur dah makin tua. Amal ibadat asyik macam tu jugak. Hmm... kna adjust sket ni. Malam kena buat jugak ikut2 mana pun. Lewat sket buat kuih xpe....tido dalam kul 12 ke. Pas kul 4 bangun sahur. OK ah tu.... Biasa bangun masak pagi sebab nak masak lauk sahur dulu. Hmm...kalu lauk dah ade boleh bangun lewat sket 4.30 ke. Atau bangun kul 4 jugak buat solat sunat dulu sekejap. Makna lauk sahur kena masak petang, masa masak berbuka. Biasa masuk dapur lepas asar, dalam kul 5. Aahh...... masak simple2 je, janji lazat....Tengok ah harap2 dapat buat.

Hish...larat ke nih. Padat je rasa. Xpe tengok dlu macam mane. Cuba buat dulu. Kena buat keja stail relak, xleh buat gaduh2. Minda pun kna bagi relak....jangan fikir yang serabut2, lupakan dulu. Kalu ikut nak serabut, banyak benda nak serabut. Buang tepi dulu untuk sebulan nih. Buat keja satu2, ikut mampu. Pikir pun satu2..... Ya Allah...berilah keafiatan kepadaku, berilah kekuatan kepadaku, mudahkanlah dan ringankanlah bagiku untuk beribadat kepadamu. Ikhlaskan lah amal kuk hanya kerana mu. Berkatilah segala perbuatan ku dengan hadhirnya bulan Ramadhan yang mulia ini. Ya Allah aku mencari kebahagiaan dan ketenangan untuk diri ku dan keluargaku dan aku memohon perkenan mu. Ya Allah perkenankanlah permintaan ku.......amin amin ya Rabbal alamin.....



30 Julai 2011
7.33pm

Tuesday, July 26, 2011

catatan lintasan minda seorang suri.....

9.28am
  • ari redup, nk hujan ke
  • lpas ni kna jait , siapkan kain Mah. Pas buat leher baju afiqah
  • kang nk masak ape...nk kna siap makanan alang n kkteh. Ptg ni fardhu ain
  • minggu ni abang g kelas mandu, praktikal doh ke...teori lg
  • nok tepon che' din ke dok, harap ke abang ye tepon ke dok. tido sokmo
  • hmm ape khabor angoh
  • baju sukan alang n kakteh x basuh lagi, esok nk pakai.
  • pening pala nih....kang ayoh bangun main plok. asyik main je. xdok hal keja lain. sronok ngat idup
  • bangun ke dok ayoh kang amik amir
  • weh makandok sudoh lagi
  • masok menda ari ni hmmm abih menu doh
  • nok wak laksa, kna g bli laksa, malas nk kluor dh
  • aduh....malas nye...kalu lh bleh duk saja
  • kalu ayoh bleh keja d wakaf tapa....elek skek. tp pah ni sibuk smula ah
  • xdok org nk g amik budok2 skloh doh, kna brulang ke skoloh pulok ah.....bulan pose...
  • xpe ah....jait pon x banyok mane...beh gok jupe kawan2
  • harap2 ayoh dapat keja dekat2 ni...klu hok jauh2 susoh ah plok
  • lengoh
  • bosan
  • hmmm.....ayoh, pening2
9.39am

Out dlu....tu lh 12 minit dalam kepala seorang suri...istri....ibu....bru 12 minit...kalu x 60? x 12 (waktu jaga)? tetap bnda2 yang sama berulang2 difikirkan, diuruskan, diambik tau. brenti x brenti bila tutp mata untuk tido.....kalu x tdo....terus je la.


Sunday, July 24, 2011

Pasrah





Bila datang satu keadaan...................


Bila datang satu keadaan,
Kita bercerita untuk menjelaskan,
Kita bercerita benar2 belaka
Mahu menjelaskan.....
Supaya nanti tidak terlambat
Supaya nanti tidak menjadi parah,
Supaya semua tidak gelabah......

Bila datang satu keadaan,
Untuk menjaga nama dan hati yang gundah,
Ada yang berkata,
Supaya tiada yang terkesima,
Supaya tidak kelihatan parah
Supaya tiada yang gelabah....

Akukah yang berdusta.....
Akukah yang berburuk sangka......
Akukah yang tidak bermaruah.......
Akukah yang akan dianggap parah......

Entah di mana AKU di saat ini ......

24 Julai, 2011
11.41pm


Tuesday, July 19, 2011

Anak-anak adalah penyeri hidup. Bila kita ada anak, walau seorang pun kita rasa seronok sangat. Seolah-olahnya kalau seumur hidup pun kita x punya apa-apa, kita dah puashati kerana ada seorang anak. Apa lagi kalau ada 2,3,4 atau ramai lagi anak. Kenapa ya?

Bila kita ada anak, masa kita bangun pagi, bila kita tersedar je terus kita fikir nak buat apa. Walaupun rutinnya dah setiap hari kita lalui, dengan spontan kita tetap berfikir sesuatu yang berkaitan dengan anak2. Hakikatnya kita tak perlu fikir pun. Hari-hari pun kita buat benda yang sama. Tapi kita nak fikirkannya juga lagi. Kerana kita mahu apa yang kita buat hari ini lebih baik dari semalam....untuk anak2.

Betapa sayangnya seorang ibu kepada anak-anak. Bila ingatkan anak-anak terus saja ada satu perasaan halus menyelinap masuk dalam hati, meresap sejuk dalam diri, bersebati dengan tubuh dan roh. Dan kita jadi tenang dan damai.

Sebab itulah bila kadang kala, anak-anak semakin membesar, bila dah mula berbuat perkara-perkara yang kita tidak suka, hati kita akan sangat tersentuh. Apa yang kita biasanya suruh dan larang itu adalah untuk kebaikan mereka. Kita mahu mereka tahu baik dan buruk. Kita mahu mereka berbuat yang baik-baik saja kerana kita x mahu mereka tersalah langkah. Kita mahu mereka lalui jalan yang betul kerana kita tak mahu mereka terluka. Kita ajarkan dan pesan pada mereka supaya mereka cukup pengetahuan dan tahu apa yang patut dan tak patut untuk dibuat. Kita suruh dan pastikan mereka belajar dengan selesa kerana mahu mereka senang di masa depan. Kita suruh dan pastikan mereka belajar ilmu agama kerana mahu mereka tahu hukum. Buat apa yang Allah suruh supaya Allah sayang, jauhi perkara2 yang Allah larang supaya Allah tak murka, selamat dunia akhirat.

Tapi....memaglah kita juga x boleh selalu mengharapkan yang terbaik daripada mereka kerana mereka juga diduga. Dugaaan hari ini jauh lebih hebat daripada apa yang ada di zaman kita dulu. Itu kita tau juga sebab itu kita banyak berpesan pada mereka. Tapi kadang kala mereka tetap lalai juga. Itu pun kita faham. Tapi kita bukan minta banyak pun. Hakikatnya mereka boleh hidup dengan cara mereka, tapi pastikan mereka tidak melampaui pesanan kita tentang hukum, adat, dan tatsusila masyarakat. Hidup lah sebaiknya seperti orang2 lain juga. Bukan kita mahu mereka jadi orang luarbiasa yang hebat dan smpurna segalanya.

"Anak-anak mak, mak tak minta banyak. Hidup lah sebagaimana orang lain juga. Sembahyang lah bila sampai waktu. Doakanlah sepatah untuk mak dan ayah. Jagalah aurat dengan sebaik2nya. Pastikan tudung kita, pakaian kita mengikut garis panduan yang sepatutnya. Janganlah menutup aurat hanya kerana mak suruh, atau kerana orang lain. Carilah ilmu supaya apa2 pun yang kamu lakukan berlandaskan hukum yang benar. Jangan jadi rugi kerana berbuat sesuatu dengan percuma tanpa mendapat pahala kerana kekurangan ilmu. Sebab itu belajar untuk dunia penting, untuk akhirat pun penting juga. Kedua2 nya mesti seiring, jangan tinggal mana2 satu pun.

Belajar lah dengan baik dan niatkanlah kerana Allah. Belajarlah bersungguh2 kerana mak nak semuanya berjaya dan hidup senang di masa depan. Kerja lah dengan amanah kerana rezeki yang berkat itu penting. Jagalah tanggungjawab kamu bila kamu sudah mengambil apa-apa tanggungjawab dalam hidup. Kerana kamu akan dipersoalkan semuanya nanti di akhirat.

Anak-anak mak....kalau suatu hari semuanya telah ada kehidupan masing2, dah ada keluarga, dan semua yang mak pesan di atas dapat dilaksanakn dengan baik, tak ada apa lagi mak terkilan. Kalau mak mati pun, mak akan pergi dengan tenang. Mak tak harapkan apa2 yang lain lagi. Jika semua harta mak telah mak habiskan untuk membesarkan anak-anak mak, dan mak tak punya apa2 lagi, mak tetap puashati. Mak tak harapkan apa-apa balasan, harta atau wang ringgit. Cukup lah kalau mak dapat hidup dan mati dengan tenang bila anak-anak mak dah laksanakan semua yang mak harapkan. Hanya ketenangan itu yang mak minta......insyaallah"


20 Julai 2011
Hanya Mak.......

Sunday, July 17, 2011



Memanglah hidup penuh dugaan. Allah bagi dugaan...nak tengok samada kita ni hamba nya yang bagaimana selepas di duga. Adakah kita akan terima dan redha, Adakah kita akan terima tapi masih merungut. Adakah kita langsung x dapat terima kerana selama ni hidup kita tiada masalah dan baik2 saja.....

Saya pun hamba Allah. Saya pun diduga. Lepas satu, satu....Tapi saya biasa dengar orang berkata, hamba yang diduga adalah hamba yang disayangi Allah. Allah duga kita kerana Allah nak bagi kita pahala. Semuanya terletak pada kita. Kalau kita mampu mengatasinya, dan menerimanya dengan redha, kita dapat pahala. Kalau kita rasa marah, x puashati, mempersoalkan keadaan; apa, knape atau bagaimana, x taulah apa yang tinggal untuk kita. Sudahlah sakit, rugi lagi kerana x dapat pahala.

Saya tau. Saya ingat. Tapi bila dugaan itu datang, adakah saya bersedia? Macam mana saya nak bersedia kalau dugaan itu datang? Saya mestilah kuat. Tapi kita bukan boleh tiba2 kuat. Kita bukan selalunya kuat. Keadaan x selalunya sama. Dugaan kadang2 kecik, kadang2 ya Allah hebatnya! Tapi, walaubagaimana besar pun dugaannya, sekali2 saya tak rela kalah dengan dugaan itu. Kalah maknanya saya telah kalah pada bisikan iblis dan syaitan yang sentiasa mencari peluang untuk membuatkan saya lalai dari redha dan terima dengan dugaan Allah. Setelah berpuluh2 tahun saya berusaha mencukupkan diri saya dengan iman dan amal (smpai sekarang pun masih tak cukup2) adakah saya akan mensia2kannya begitu sahaja. Adakah dengan sekelip mata saya jadi hamba yang berdosa? Saya tak rela! Yang saya ada pun tak banyak, tak tau sebanyak mana lagi yang saya mampu kumpul di hujung usia ini.

Macam mana nak jadi seorang yang kuat? Saya orang Islam, Islam itu hebat. Tentu ada caranya. Saya pernah dengar, senjata seorang Muslim adalah solat. Dengan solat kita akan jadi sekuat2 makhluk. Semasa solat lah kita paling hampir dengan Allah, bergantung kepada kekhusyukan, keikhlasan dan tumpuan kita semasa solat. Semasa solat kita akan berdoa. Kita boleh minta apa saja. Allah telah menyuruh kita berdoa dan meminta apa saja kerana Allah akan memakbulkannya. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang. Hatta orang kafir yang teraniaya pun akan dimakbulkan doanya, kerana mereka juga hamba Allah, Allah yang ciptakan mereka. Walaupun mereka derhaka. Inikan pula kita orang Islam. Mintalah apa saja.....kekuatan, kesenangan, umur yang panjang, kesejahteraan, kesihatan....apa2 saja.

Jadi selepas begitu banyak dugaan yang saya lalui, hampir tak tertanggung dek kepala saya ni kadang2.....saya seolah baru tersedar, saya perlu kembali kepada Allah. Bukannya selama ini saya hamba yang derhaka. Bukannya selama ini saya hamba yang tidak solat, tapi solat saya hanya kerana ianya wajib sahaja. Kerana sibuk dengan urusan harian yang tak pernah habis, solat saya sangat dhaif. Tidak pernah meletakkan solat sebagai ajenda no 1 dalam rutin harian. Kadang2 di awal waktu, tapi kerapnya setelah agak lewat. Kadang2 hampir dihujung waktu. Betapa teruknya saya. Berdoa pula, hampir tak pernah. Bila ada masalah, susah hati, dah tak de hati nak buat benda lain, barulah doa saya lama dan panjang.

Betul lah apa orang kata, Allah duga kita kerana Dia sayang kat kita. Dengan dugaan2 itulah saya tersedar. Dengan dugaan2 itulah saya sedar banyak tanggungjawab kepada Allah saya lupakan sebagai hamba. Dengan dugaan itulah saya baru mula mendekatkan diri dengan Allah. Dengan dugaan itulah saya sedikit demi sedikit menambah amalan saya dan mencari2 lagi pengisian untuk jiwa saya...sesuatu yang telah lama saya tinggalkan. Sedikit demi sedikit jiwa dan roh saya menjadi kuat, hidup saya kembali tenang. Dugaaan sentiasa melingkari kehidupan saya. Bukanlah dugaan yang besar2 sangat, tapi cukuplah untuk menjadi duri di hati saya. Menghiris2 pilu jantung dan hati saya.....tapi saya tak lemah lagi. Alhamdulillah.

Itulah kekuatan yang saya cari2. Itulah kekuatan orang Islam yang patut ade pada semua orang Islam. Supaya apa saja dugaan yang datang kita masih kuat. Supaya apa saja dugaan yang datang kita tak kalah dan membuat keputusan2 yang merugikan diri kita. Menjadikan kita hamba yang derhaka, kalah kepada hasutan iblis dan syaitan dan membuat keputusan yang menghumbankan kita kepada kemurkaan Allah. Layakkah lagi kita hidup di bumi Allah ini bila kita dah derhaka kepada Nya? Layakkah lagi kita untuk menarik nafas walau untuk sekali lagi bila kita dah membuat Allah murka.....Nauzubillah hi mmin zalik.....

Perjuangan saya belum berakhir. Selagi ade hayat, perjuangan ini mesti diteruskan. Kerana saya mahu jadi hamba yang kuat. Saya mahu jadi hamba nyang disayangi Allah. Saya mahu jadi contoh terbaik untuk anak2 saya. Saya perlu lebih berusaha kerana saya masih terlalu lemah. Di hujung usia ini perjalanan ini baru bermula. Saya sudah amat terlewat tapi saya akan terus berusaha kerana saya yakin akan kasih sayang Allah. Sebanyak mana pun kelalaian saya selama ini saya tau dan saya harap Allah akan ampunkan saya....insyaAllah.

16 Julai 2011
10.02 am

Wednesday, July 13, 2011

Sikap mu meremukkan hati,
sengaja kau ulang lagi,
kisah menyentuh hati gelisah diri ini,
adakah ku diuji?

Kasih ku yang terlalu dalam,
usahlah dipersendakan,
sabar dan kejujuran jadi akar cinta,
agara kita bahagia.....

Berdiri aku di sini bukan untuk seketika,
berdiri aku sebagai perindu....
meskipun jiwaku sedih,
terasa bagai dihiris,
namun ku tersenyum selalu....

ku sentiasa beri kesempatan,
semoga ada ruang kemesraan.....

Kita yang punya perasaan,
terkadang rasa terkilan.....
usahlah dikeruhkan kasih yang sedang tenang,
kerana ku merindu,
di sini ku berdiri.....
sebagai perindu......


"Berdiri seorang PERINDU"
Ibnor Riza
14 Julai 2011

Tuesday, July 12, 2011

Alhamdulillah.....

Bangun pagi ni, suasana redup je. Walaupun dalam kepala penuh dengan persoalan yang tak dapat dijawab oleh sesiapa pun, saya masih dapat meneruskan hidup dengan tenang. Sememang nya pun setiap kali sembahyang saya akan berdoa, memohon agar Allah memberi ketenangan, ketabahan, kesabaran n kekuatan pada diri ini. Segala puji bagi Allah kerana telah memperkenankan doa saya. Walau untuk sehari lagi saya mampu hidup dalam ketenangan pun saya bersyukur. Walau untuk sehari sahaja lagi saya dapat melaksanakan sedikit sebanyak tanggungjawab seharian saya sebagai hambaNya, sebagai isteri, sebagai ibu dan sebagai seorang anak pun saya tetap bersyukur. Kalau bukan dengan keizinannya mana mungkin saya dapat menikmati kehidupan ini walau untuk seminit lagi

Saya tau dan saya faham hidup adalah satu anugerah yang Allah bagi kepada kita. Dalam hidup, ada suka, ade duka. Ada pahit ade manis......semua itu dugaan tuhan. Kalau kita mampu melaluinya dengan hati yang terbuka, tanpa keluh kesah, dan sentiasa menyedari hakikat diri kita di sisi tuhan, kita akan bahagia. Tapi, kadang2 saya juga lalai. Dalam melalui dugaan tersebut, ada masa saya kalah. Mengeluh, marah2,bertanya 'apa?' dan 'mengapa?'.....sedangkan pada satu saat lain saya tahu semua jawapan kepada soalan2 saya. Masa tu saya akan merasa lemah dan menyesal kerana telah kalah untuk kesekian kalinya. Kalah pada dugaan tuhan. Ya Allah ampuni lah keluhan ku ini. Ya Allah bantulah hamba mu ini. Sesungguhnya hambamu ini sangat lemah di ketika ini. Sekali lagi saya berdoa,

"Ya Allah, berikanlah aku kekuatan, berikanlah aku ketabahan, berikanlah aku kesabaran dan berikanlah aku ketenangan. Ampunilah dosa2 ku ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas jalan Mu, ikhlaskanlah ibadatku hanya kerana Mu, matikanlah aku dalam agamaMu. Amin, amin ya RabbalA'lamin"

Sunday, July 10, 2011

Maafkan mak!!

Achik malam ni senyap je. Skali skala dia pandang ke mak....mcm ade benda x puashati. Kadang2 macm sedih, merajuk. X tau lah ape ade dalam kepala dia. Mungkin jugak kecik ati ke mak. Dalam ramai2 dia yang selalu kena marah. Slalu sangat buat benda yang bukan2. Dah marah pun buat lagi. Tapi ati dia lembut. Kalu kena marah mudah nak sedih, kadang2 mintak maaf ngan mak. Kadang2 depan2, kadang post someting dekat wall fb mak.

Ari tu Alang, lepas mak tegur dia, dia duk senyap je. Bergolek atas kerusi, tapi muka tutup. Mak tau dia nangis. Kesian pulak tengok gtu. Asyik nak komen pasal achik je. Seba x kena. Achik kata ke alang, alang kata ke achik. Hati dua2 pun x pnah elok. Mak jadi pening.

Memanglah ....mak pun kebelakangan ni selalu marah2. Achik n alang memang lah selalu kena marah. Kadang2 Amir pon kena jugak. Cma kakteh je jarang kena. Bila mak duk sorang2 mak pan jadi sedih sebab mak buat anak2 mak sedih. kadang2 kalau mak marah mak pun x tau sape betul, sape salah. Kadang2 mak mungkin marah orang yang x salah. Kadang2 mak pening, x tau nak kate sape betul sape salah. Sebab tu kadang2 secara x sengaja mak marah dan menyakitkan orang yang x salah. Entah lah kenapa mak jadi pening gitu. Banyak sangat menda dalam kepala.

Mak rasa mak xleh terus marah2. Mak akan jadi mak yang teruk di mata anak2. Mak xnak jadi orang yang teruk walau di mata sape2 pun. mak nak cuba kawal supaya x marah2. Sebab tu baru2 ni masa akak buat rosak skrin laptop abang mak x kate ape. Mak x nak marah sebab mak pun x pasti ape yang berlaku. Kenape akak mengamuk macam tu, sepak semua sampai kena abes laptop abang. Akak x penah mengamuk macam tu, tentu ade sebab. Walaupun mak tau akak mengamuk sebab acik bust bising, tapi mak x pasti siapa yang betul2 salah. Mak x nak lagi tuduh orang kalu mak x pasti.

Xpelah...insyaallah mak akan cuba lebih tenang dan x marah2 lagi. Walau apa benda yang ade dalam kepala mak ni, mak x patut lepaskan pada anak2. Walau apa pun yang ade dalam kepala mak ni mak patut boleh lebih sabar dan bertindak dengan lebih hikmah. Itulah yang Allah suruh. Kalau itu mak boleh buat, mak lah juga yang akan bahagia kerana mampu melawan apa yang x baik dalam diri mak ni. Harap anak2 mak dapat lebih memahami mak dan dengar lah apa2 yang mak pesan, ajar dan suruh. Jangan lah buat apa yang mak kata x boleh buat, larang dan tegur. Semoga keluarga kita akan jadi sebuah keluarga bahagia, saling menghormati, menyayangi dan bertimbangrasa sesama kita. Mak sentiasa doakan anak2 mak jadi anak2 yang soleh dan solehah......

Jangan lupa.....MAK SAYANG SEMUA ANAK MAK......